آشنایی با جراحی غده های بارتولن
می خواهیم بهترین مطالب پزشکی را در این وبلاگ منتشر کنیم امید واریم بهترین بهره را از وب سایت ببرید.
آشنایی با جراحی غده های بارتولن
دو شنبه 29 بهمن 1397 ساعت 11:13 | بازدید : 89 | نویسنده : دکتر جوان | ( نظرات )

آشنایی با جراحی غده های بارتولن

آشنایی با جراحی غده های بارتولن , کیست بارتولن : این غده ها از اجزای دستگاه تناسلی خانم ها هستند ،دو غده ترشحی و مخاطی ،این غدد در اندازه های کوچک می باشند و حدودا اندازه آن ها به اندازه یک نخود می باشد و در حالت عادی ما نمی توانیم این غدد را حس و مشاهده کنیم .این دو غده در زیر پوست ناحیه تناسلی و در دو طرف چپ و راست ورودی واژن قرار گرفته اند و در برخی موارد نیز در پایین ورودی واژن هم قرار دارند.

در واقع ترشح مایعی که از طریق لوله های بارتولن که در کنار دهانه وازن قرار دارند ،وارد واژن می شود و ناحیه واژن را مرطوب و روان می کند ،بر عهده این غدد می باشد.و ترشح این مایع در هنگام رابطه جنسی موجب روان و مرطوب شدن واژن می گردد و موجب می شود که رابطه جنسی لذت بخش شود و از خشکی واژن که باعث دردناک شدن رابطه جنسی می گردد پیشگیری می کند.این غدد از حساسیت زیادی برخوردار می باشند و مانند سایر اجزای بدن ،ممکن است دچار بیماری و مشکلاتی گردنند که در این صورت باید حتما هر چه زودتر به پزشک زنان مراجعه شود.

جراحی غده های بارتولن

چه افرادی در معرض بیماری های غدد بارتولن می باشند؟

  • خانم هایی که دارای شریک جنسی متعددی می باشند.
  • کسانی که بهداشت فردی و جنسی خود را رعایت نمی کنند.
  • خانم هایی که دارای رابطه جنسی متعددی می باشند

انواع بیماری های غدد بارتولن

عفونت غدد بارتولن (بارتولنیت)

مانند سایر بخش های بدن انسان ،غدد بارتولن نیز می تواند به دلیل وجود میکروب ها ،مبتلا به عفونت گردد .از میکروب هایی که موجب عفونت این غدد می شوند می توان به سوزاک و کلامید اشاره داشت.در تعدادی از موارد هم میکروب های مدفوع و مقعد موجب ایجاد عفونت این غدد می شوند.

نشانه های عفونت غدد بارتولن : ممکن است این بیماری درد شدیدی را در ابتدای واژن ایجاد کند ،که فرد رابطه جنسی دردناک خواهد داشت و باعث خروج مایع چرکین از غدد بارتولن خواهد شد.

نحوه درمان عفونت غدد بارتولن : بیمار باید برای اینکه از پیشرفت بیماری جلوگیری کند ،مصرف آنتی بیوتیک های را که پزشک تجویز نموده است را ادامه دهد و یا اینکه روزی دو سه بار به مدت ۱۰ دقیقه در داخل آب گرم بنشیند.

کیست بارتولن

در پاره ای از موارد مشاهده می شود که دهانه این غدد بدون علت مسدود می گردد و مسئله موجب می شود که ترشحات غدد به داخل غدد برگشته و کسیت به وجود آورند.

نشانه های بیماری : چون در این بیماری ترشحات خود این غدد باعث ایجاد کیست می شوند ،لذا عفونی وجود ندارد و در نتیجه درد و التهابی هم مشاهده نمی شود تنها ورم هایی در اندازه مختلف و یا بزرگ شدن یکی از لب های تناسلی در مقایسه با لب دیگر می گردد.

چگونگی درمان این بیماری : به توجه به اندازه این کیست ،درمان های متفاوتی برای آن وجود دارد.اگر اندازه کیست کوچک باشد ،دکتر زنان می تواند با تجویز آنتی بیوتیک از عفونی شدن آن پیشگیری به عمل بیاورد.و در صورتی هم که اندازه کیست بزرگ باشد ،به وسیله سوزن ،پزشک زنان با برش کیست را تخلیه خواهد کرد.

آبسه بارتولن

دو علت می تواند موجب آبسه بارتولن شود :

  1. در صورتی که عفونتی که وجود ندارد ،درمان نگردد ،پیشرفت کرده و تشدید می شود و باعث انسداد مجرای بارتولن می گردد .انسداد نیز منجر به پس زدن مایع چرکی به داخل غدد شده و آبسه را به وجود می آورد.
  2. در صورتی که خانمی دچار کیست بارتولن باشد امکان دارد مایع درون کیست عفونت کرده و باعث ایجاد آبسه گردد.

نشانه های بیماری : آبسه بارتولن یک توده متورم قرمز رنگ و ملتهب ایجاد می کند که دردناک و حساس می باشد و باعث می شود که نزدیکی برای فرد دردناک و غیر قابل تحمل شود و همین طور فرد در هنگام راه رفتن نیز دچار ناراحتی می شود و در ضمن موجب تب و بی حالی فرد می گردد.

چگونگی درمان بیماری : با توجه به نوع آبسه و همین طور پیشرفت آن ،پزشک زنان امکان دارد آنتی بیوتیک تجویز کند اما در مواردی که آبسه بسیار پیشرفت کرده باشد ،متخصص جراحی را توصیه خواهد کرد.

جراحی غدد بارتولن ( عمل کیست بارتولن )

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم ،در صورتی که آبسه ها بسیار بزرگ بوده و عفونت شدیدی داشته باشند ،به احتمال زیاد نیاز به عمل جراحی خواهد داشت و تشخیص آن نیز بر عهده پزشک متخصص زنان می باشد که چه نوع جراحی بر روی آن انجام گیرد.در این نوع از جراحی بیهوشی را به صورت موضعی انجام می دهند و نیازی به بیهوشی کامل ندارد.

پیش از جراحی چه آمادگی های لازم است؟

  • بیمار باید اگر دارویی مصرف می کند ،با متخصص زنان در میان بگذارد.
  • اگر بیمار مبتلا به بیماری خاصی می باشد ویا به برخی از مواد حساسیت دارد باید با پزشک معالج خود مطرح کند.
  • بیمار باید آزمایشات مورد نیاز پیش از عمل جراحی را انجام دهد.
  • باید موهای زائد نواحی زیر شکم ،کشاله ران و دستگاه تناسلی که محل جراحی می باشند ،باید تراشیده و تمیز گردد.
  • یک شب قبل از جراحی فرد نباید چیزی بخورد یا بنوشد.

چگونگی انجام عمل جراحی

بعد از اینکه هنگام عمل ،بی حسی موضعی را روی بیمار انجام دادند ،پزشک متخصص زنان می تواند جراحی را به یکی از روش های زیر انجام دهد:

  1. جراحی به شکل کیسه سازی : در این روش جراحی محل جراحی بر روی سطح داخلی ورودی واژن قرار دارد و بعد از خارج کردن مواد آلوده ،با گاز ،حفره آبسه را پر می کنندو سپس می بندند تا حفره باز بماند و مواد به صورت کامل تخیله شوند .و بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت گاز را بر می دارند.
  2. جراحی به شکل قرار دادن فتیله یا کاتتر : در این روش نیز مانند روش قبلی بعد از خارج مواد آلوده ،یک کاتتر کوچک قرار می دهند که امکان دارد برای چند هفته تا یک ماه در آنجا بماند تا عفونت به صورت تدریجی تخلیه و خارج گردد .در این روش از جراحی آناتومی غدد را حفظ می کنند ،و عمل دارای درد کمتر و موفقیت بیشتری می باشد.
  3. جراحی به شکل برش بر روی آبسه : در این روش از جراحی نیز بر روی آبسه و پوست یک برش ایجاد می کنند و آبسه عفونی را خارج کرده و سپس محل برش را بخیه می زنند.

مراقبت های پس از جراحی

  • بیمار باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را به صورت مرتب و کامل مصرف کند.
  • بیمار باید لباس زیر نخی و تمیز بپوشد و به صورت مکرر لباس زیر خود را عوض کند.
  • از تشت آب گرم استفاده کند.
  • از مایعات و ویتامین ها بیشتر استفاده کند مخصولاً ویتامین C مصرف کند.
  • فرد باید تا بهبودی کامل باید از رابطه جنسی خودداری کند.
  • اگر فرد بعد از جراحی ،دارای درد ،تورم و التهاب در ناحیه جراحی بود ودر ضمن دچار تب و لرز هم بود ،باید هر چه زودتر متخصص زنان او را ویزیت کند.
  • فرد باید بهداشت جنسی خود را کاملا رعایت کرده و ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارد.
  • در هنگام شستشوی خود ،باید شستشو را از جلو به عقب انجام دهد تا میکروب های مقعد وارد واژن نشوند.
  • فرد باید از مصرف سیگار و مشروبات الکلی اجتناب کند.

میزان هزینه مربوط به جراحی غدد بارتولن به چه صورت است؟

برای این نوع از جراحی نیز ما نمی توانیم هزینه مشخص و دقیقی را بیان کنیم زیرا جراحی غدد بارتولن به نوع بیماری و عارضه و میزان عفونت ،بستگی دارد .و ممکن است که یک یا هر دو غده دچار آلودگی شده باشد.تنها پزشک متخصص زنان بعد از ویزیت بیمار می تواند ،میزان این هزینه را برای بیمار مشخص کند.شما عزیزان می توانید برای اطلاع از میزان هزینه های جراحی کیست بارتولن با شماره های زیر تماس داشته باشید.

نحوه پیشگیری از بیماری های غدد بارتولن

در واقع رعایت بهداشت فردی و جنسی و همین طور داشتن رابطه جنسی سالم ،می تواند تا حدودی میزان ابتلای خانم ها را به بیماری های غدد بارتولن کاهش دهد ولی در حالت کلی نمی توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد .ولی با رعایت بهداشت تا حدود زیادی می توان احتمال ابتلا را پایین آورد.

برچسب ها: , , , , , , ,



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مطالب ناب از سراسر وب و آدرس drdr.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 268
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 28
:: باردید دیروز : 30
:: بازدید هفته : 69
:: بازدید ماه : 4318
:: بازدید سال : 6177
:: بازدید کلی : 14993